wtorek, 21 sierpnia 2012

ORLANDO

 







































'ORLANDO' - Niezwykła biografia fikcyjnej postaci, która na początku powieści jest szesnastoletnim arystokratycznym młodzieńcem z czasów elżbietańskich, a na końcu - w roku 1928 - trzydziestosześcioletnią poetką. Jego przemiana z mężczyzny w kobietę dokonuje się z dnia na dzień i nie ma wpływu na poczucie tożsamości: zachowuje pamięć o swojej przeszłości i nadal pozostaje tą samą osobą. Przez ponad 300 lat pisze wciąż ten sam poemat, za który w końcu dostaje nagrodę literacką. 'Orlando' traktuje o dwoistości ludzkiej natury, o androgynizmie i biseksualności oraz kulturowych uwarunkowaniach i społecznych rolach przypisywanych i narzucanych obu płciom. Ma bez wątpienia wydźwięk feministyczny, ale jest nie tylko powieścią 'genderową' - staje się traktatem o próbie uzyskania wolności. Dramat napisany przez Szczepana Orłowskiego jest pewnego rodzaju dyskursem z książką Woolf, gdzie zjawia sie Orlando w trzech osobach - człowiek egocentryczny, szukajacy przemiany i próbujący uwolnienia się od ego '(...) jaki czuję smak? Smak ziół. Słyszę pasterskie dzwonki. Widzę góry. Turcja? Indie? Persja?' ORLANDO Virginia Woolf / '1: w moim śnie spotykam ciebie; 2: w moim śnie też spotykam siebie; 1: a mnie; 2: ciebie nie;' O Szczepan Orłowski 

 Rekluz, rekluza – zakonnik lub zakonnica zobowiązujący się do nieopuszczania własnej celi i niekontaktowania się z innymi zakonnikami. Skrajnym rodzajem rekluzji było zamurowanie w celi aż do śmierci. W monastycyzmie prawosławnym analogiczna forma umartwienia się nosi nazwę zatworniczestwa (dosłownie 'zabarykadować się'

  ORLANDO na podstawie dramatu 'O' Szczepana Orłowskiego oraz 'ORLANDO' Virginii Woolf - reżyseria i choreografia: TOMASZ BAZAN, dramaturgia: SZCZEPAN ORŁOWSKI, scenografia: MAŁGORZATA SZCZĘŚNIAK muzyka: JUSTYNA WASILEWSKA, kostiumy, grafika, video: PATRYCJA PŁANIK, współpraca: MONIKA KOTECKA, realizacja spektaklu: MACIEJ POŁYNKO, wykonanie scenografii, współpraca: NORDYK, obsada: JACEK PONIEDZIAŁEK, TOMASZ BAZAN, NATALIA KALITA, PIOTR TROJAN, produkcja: TEATR MAAT PROJEKT, CENTRUM KULTURY W LUBLINIE, TEATR DRAMATYCZNY m.st.Warszawa im. G.Holoubka, WYŻSZA SZKOŁA PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ Warszawa, EEA GRANTS, PROSCEN NORWAY


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Obserwatorzy

O mnie

Moje zdjęcie
poszukiwaczka. patrycjaplanik@gmail.com GSM: 604 845 795

stat

stat4u